Thursday 23 February 2017

Tips Hartanah 8 - Bangaimana dengan lot banglo?

Tips Hartanah 8 - Bangaimana dengan lot banglo? | Aku belum mampu lagi nak beli tanah kosong. Kalau ada pun yang 6 kaki tu jelah, kariah taman aku ni akan dihantar ke Jalan Seremban-Kuala Pilah tu. Tanah perkuburan dekat Stadium Paroi dah penuh sesak.

Pendapat aku, kalau kita tiada modal untuk membina rumah di atas tanah yang bakal kita beli tu eloklah kita pilih rumah yang sudah siap. Hartanah yang tidak menjana pendapatan akan menjadi liabiliti dengan pembayaran cukai. Setahu aku juga tanah lot yang dibeli daripada kerajaan mestilah dimajukan dalam jangka watu tertentu. Jika tidak ia boleh dirampas.

Jika pembelian hartanah untuk dijadikan mesin duit dengan modal yang tidak berapa besar, rumah siap adalah pilihan terbaik. Melainkan kita memang dah ada tempat berteduh dan kita inginkan lebih keselesaan dengan rumah yang lebih besar. Kalau ada modal apa salahnya kan?

Normally the bank will only finance around 60%-70% daripada harga tanah. Itupun mesti dah ada plan rumah. If anything goes wrong it would be easier for the bank to sell the house and the land together rather than selling the land only.

Aku takde pengalaman la bab tanah ni so aku tak tahu sangat fasal masalah-masalahnya. Yang aku selalu fikir, betul ke tanah yang ditunjukkan dalam geran oleh si penjual sama dengan actual tanah yang kita pergi site visit dengan dia tu?

No comments:

Post a Comment